De Belastingdienst neemt afscheid van het oude portaal voor ondernemers!

Vanaf 2022 kunnen btw-ondernemers geen btw-aangifte meer doen via het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst. Er moet dus op een andere manier aangifte worden gedaan.

De Belastingdienst is al een tijdje bezig met een geleidelijke overgang naar een ander digitaal hoekje voor ondernemers. Hierdoor gaat het oude portaal voor ondernemers dicht en blijft alleen “Mijn Belastingdienst Zakelijk” over, zie ook het nieuwsbericht van de Belastingdienst.

Binnen het portaal van CreAim kunt u eenvoudig de aangifte btw, btw-suppletie en icp handmatig opstellen, eventueel laten accorderen door uw klanten en verzenden naar de Belastingdienst. Het is voor uw klanten ook mogelijk om de aangiften na akkoord direct te voldoen aan de Belastingdienst via de geïntegreerde iDEAL koppeling. Binnen uw portaal kunt u de status van de aangiften te allen tijde volgen. Na een positieve terugkoppeling van de Belastingdienst wordt de aangifte automatisch gearchiveerd. De aangiften zijn vanuit het archief altijd te benaderen voor u en uw klanten. Voor de btw-aangifte maakt het systeem aan het begin van iedere periode (maand, kwartaal of jaar) automatisch een nieuwe taak aan. Hierdoor beschikt u over een duidelijk overzicht waarmee het voor u altijd inzichtelijk is welke btw-aangiften er nog ingediend moeten worden. Tevens zit er een automatische herinneringsfunctie in het portaal.

Voor de ondernemers die zelf hun btw-aangiften opstellen en indienen zijn er ook mogelijkheden! U kunt binnen uw klantenportaal de ondernemer rechten geven om de btw-aangiften zelf op te stellen en te verzenden naar de Belastingdienst. Dit is wellicht een extra dienst die u voor een vergoeding kunt aanbieden.

De voordelen van de btw-module op een rijtje:

  1. Eenvoudig en snel kunnen opstellen en verzenden van de btw, btw-suppletie en ICP-aangiften;
  2. Het eenvoudig kunnen betalen van de aangifte via de iDEAL koppeling;
  3. Eenvoudig kunnen importeren van XML/XBRL bestanden;
  4. Btw-nummer controle;
  5. Gemakkelijk inloggen vanaf iedere werkplek;
  6. Geen PKI-overheids-certificaat benodigd;
  7. Geen inloggegevens/machtiging van uw klant benodigd;
  8. Geen eHerkenningsmiddel benodigd; en
  9. PDF van de aangiftes en totaaloverzicht boekjaar altijd beschikbaar in het archief

Heeft u toch vragen over deze de mogelijkheden omtrent de btw-aangiften of wenst u ondersteuning in het gebruik hiervan? Neem dan contact met ons op via email: support@creaim.nl of telefoon: 075 631 27 09!